Pegga INTE ner i motvind

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Så himla skönt med sån här data!
Det gäller bara att slå sitt vanliga slag alltså.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
Om jag förstår det rätt så går bollen högre med en högre launch angle, då lanch angle betyder vinkeln bollen lyfter ifrån. Desto högre upp du kommer desto mer blåser det. Så högre bollbana = mera vind = mera motstånd = kortare carry.

Så om han nu slår längre med högre launch angle så borde det betyda att när han slog slaget med 7 launch angle är det för lågt. Hur skulle bollen gått om han hade 10 i launch angle?.
Helt rätt, ju högre launchangle är ju högre startar bollen. Det är däremot inte säkert att den går högre gentemot en boll med lägre launchangle eftersom spinnen spelar en stor roll. Därtill håller jag med dig om att kanske finns det något mer optimalt, men jag tror snarare det handlade om att i detta fall visa att pegga ner inte ger den effekt många tror.

Ett annat problem som uppstår är tex det tekniska vid en nedpeggning. Själv kan jag erkänna att jag inte kan slå en drive med utgångsvinkel 7 grader och hålla den på 2000 spinn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Om jag förstår det rätt så går bollen högre med en högre launch angle, då lanch angle betyder vinkeln bollen lyfter ifrån. Desto högre upp du kommer desto mer blåser det. Så högre bollbana = mera vind = mera motstånd = kortare carry.

Så om han nu slår längre med högre launch angle så borde det betyda att när han slog slaget med 7 launch angle är det för lågt. Hur skulle bollen gått om han hade 10 i launch angle?.
Ja, launch angle är vinkeln bollen har i förhållande till underlaget när den lyfter. Siffrorna visar att en högre launch angel går längre än en lägre även i kraftig motvind. Vinden tar inte bollen så mycket som man tidigare trott.

10 grader hade troligtvis hamnat mitt i mellan siffrorna i bilden och det finns säkert en optimal vinkel men det var inte vad Andrew ville visa.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Som gamle pgatränaren Bill Forrest sa på en film jag har.
Hemligheten med att slå driver i kraftig vind är
- I medvind. Pegga upp som vanligt å slå igenom klubban som vanligt
- I motvind. Pegga upp som vanligt å slå igenom klubban som vanligt.

Han menar att hemligheten är att göra som man alltid gör å inte hålla på med några konstigheter.

Edit: Läste nu å såg att det va la typ de ni kommit fram till oxå haha :)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Wolfsheim skrev:Edit: Läste nu å såg att det va la typ de ni kommit fram till oxå haha :)
Precis! :D
Skriv svar