sista 9

Här snackar vi allmänt om golf...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag är inte erfaren av olika banor, men alla banor jag spelat verkar alla ha sista 9 som betydligt längre och svårare hål. Spelade en bana för ett par månader sedan som spelades runt 5,7-5,8km. När jag kollade på banguiden var nästan alla hål på 9 första "korta", vi pratar om par 4 på 250-270m och längsta kanske 300m, samma sak med par 5. Sista 9 då, där var kortaste par 4an säkert över 300m med en på 400m. Hemmabanan har en par 3 på 160m med index 18, medans det finns betydligt lättare hål på första 9.

Jag klagar inte på att banan är lång utan att första och sista 9 verkar väldigt olika längd och svårighetsmässigt. Bara jag som vill se en bana som är mera "jämn", att slå wedgar på flera hål på front medans sista 9 slå låga järn känns bara fel.

Om man spelar 9 hål så spelar man nästan alltid 9 första då det inte går att boka 9 sista. Jag skulle gärna se att klubbar byter så att man börjar spela på hål 10 istället för hål 1, detta för att få ett jämnare spel på 18 hål.

Jag spelar säkert 80-90% av rundorna bättre på första 9 än sista. Vad säger ni?.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

När det gäller banor som har längre andra nio så tror jag ofta det har att göra med att banan inte byggt alla hål samtidigt. Många banor i Sverige var ju inte 18 hålsbanor först utan har vuxit till sig. Skiljer det tio år skiljer det såklart i hur det spelas.

Att de flesta däremot spelar sämre på sista nio har i min mening mer att göra med dålig ork än något annat. Såväl fysiskt som psykiskt blir du tröttare och tröttare ju längre du kommer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:När det gäller banor som har längre andra nio så tror jag ofta det har att göra med att banan inte byggt alla hål samtidigt. Många banor i Sverige var ju inte 18 hålsbanor först utan har vuxit till sig. Skiljer det tio år skiljer det såklart i hur det spelas.
Kan säkert stämma, men finns flera sätt att göra den "jämnare" första 9
Att de flesta däremot spelar sämre på sista nio har i min mening mer att göra med dålig ork än något annat. Såväl fysiskt som psykiskt blir du tröttare och tröttare ju längre du kommer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Håller absolut med dig, även om jag själv kan klara 18 hål rätt lätt. Jag tycker att klubbarna ska ändra start på 10an istället för 1an, några veckor per säsong.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag tror som Max att det där är ett fenomen som beror på att banan inte fick 18 hål vid byggandet. Tycker man märker det på att första och sista 9 har helt olika karaktär.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:Jag tror som Max att det där är ett fenomen som beror på att banan inte fick 18 hål vid byggandet. Tycker man märker det på att första och sista 9 har helt olika karaktär.
Borde det inte finnas möjlighet då att bygga banan åtminstånde längdmässigt samma, istället för några hundra meters skillnad?.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
Sandstream skrev:Jag tror som Max att det där är ett fenomen som beror på att banan inte fick 18 hål vid byggandet. Tycker man märker det på att första och sista 9 har helt olika karaktär.
Borde det inte finnas möjlighet då att bygga banan åtminstånde längdmässigt samma, istället för några hundra meters skillnad?.
Om du tänker att första nio byggdes i mitten av 1970-talet och sista nio byggdes tjugo år senare så har enormt mycket hänt i hur långt spelare slår bollen, vad utrustningen gör och så vidare. Självklart kommer arkitekten att hålla sig efter aktuell standard. Säkerligen med förslag på ombyggnation för att passa. Men skulle jag gissa är det få klubbar som ser en ombyggnation värd pengarna.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Om du tänker att första nio byggdes i mitten av 1970-talet och sista nio byggdes tjugo år senare så har enormt mycket hänt i hur långt spelare slår bollen, vad utrustningen gör och så vidare. Självklart kommer arkitekten att hålla sig efter aktuell standard. Säkerligen med förslag på ombyggnation för att passa. Men skulle jag gissa är det få klubbar som ser en ombyggnation värd pengarna.
Kan inte historien bakom Orresta utanför Enköping men där är första 9 av modellen en bonde som inte hade någon nytta av sina åkrar och sista 9 inne i skogen. Första 9 var nog de tråkigaste hål jag spelat men de sista 9 riktigt bra.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Gillar banor med tuffa avslutningshål. Par fem på 18 e alltid nice. Vinna eller försvinna. :)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar