Är 14 klubbor för komplicerat för golfare?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Erikxson skrev:Jag skulle säga att det måste vara MER komplicerat att spela med mindre antal klubbor.
Om du lär dig en sving och svingar så med alla dina klubbor och har 10m mellan klubborna måste ju vara bättre än att ha flera svinghastigheter för att ändra längden på slagen med färre klubbor.

Jag kör 14klubbor, skulle gärna ha 25 klubbor i bagen om jag fick. Detta för att har jag 220m kvar in ska jag ha en klubba som når det. Har jag 70m kvar in ska jag ha en klubba som jag kan slå det med.
Att ha en stabil spoon att gå ner till när man vill vara lite mer säker är ett riktigt plus också, lika så min J3 är väldigt bra att ta fram dagen då drivern inte vill gå som jag vill.

Som Max sa, ta och träna in längderna med klubborna så ni vet hur långt ni slår, då behöver man bara beräkna vind och marksluttning inför slagen. Inte om man ska slå halvslag, greppa ner eller helt enkelt att man vet att man inte når in. Så att använda 14 klubbor skulle jag säga att det inte gör ett dugg skillnad på speltiden, snarare tvärtom.

Nu kan jag se fördelen med att gå ner i antalet klubbor när man bär, det är en anledning till att jag rullar mina klubbor. Men i överlag tycker jag att folk ska bli bättre på att fylla sina bagar.
I mitt fall så använder jag i största del det långa klubborna samt de korta mellan 120-70 m

Allt däremellan går att slå med lite finess och fantasi. För mig är det golf att man också ska kunna skapa slag. Det gör att du får en större förståelse kring dina slag och dina längder i min mening.

Men sen tycker jag även att det bara ska finnas svartgula 150 pinnar på banan samt en stor skylt där det står "kikare förbjudet" men det är en annan fråga Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Om du vill spela så är det helt upp till dig, att använda kikare är helt upp till person att göra.
Man kan forma slag genom att ha fler klubbor i bagen också, med fler möjligheter.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag säger som så att desto bättre du är desto mer klubbor ska du ha. Som 20-30+ i hcp klarar du dig med 6-pw eller till och med 7-pw, desto bättre du är desto lägre klubbor kan du använda. Sen ha vi ju de som har 14 klubbor där 4 är hybrider :? . Jag spelar inte med j2-j3 och sällan med j4 just av den anledningen att jag träffar de för dåligt.

Jag personligen ser inte hur jag skulle klara av att ta bort 6,8,pw, varför ska jag ta bort en 7a när jag kan slå den bra och slippa "gissa" hur jag ska slå en j6 som går som min j7a?.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Var visst ett känsligt ämne det här.. Det där med laserkikare är något jag skall hålla för mig själv, erkänner att jag använder det själv ibland men som sagt en helt annan tråd.

Finns för och nackdelar med allt, är väl som att jämföra LCHF och GI kost. Vad är bäst? Hel eller halvset? :D
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Brorsan lirade ner till 8 hcp med sex klubbor i bagen, Driver, J5, J8, P, 56* samt en putter. Så visst går det att spela hyfsad med få klubbor :)
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Rasmus Mildek skrev:Var visst ett känsligt ämne det här.. Det där med laserkikare är något jag skall hålla för mig själv, erkänner att jag använder det själv ibland men som sagt en helt annan tråd.

Finns för och nackdelar med allt, är väl som att jämföra LCHF och GI kost. Vad är bäst? Hel eller halvset? :D

Inte meningen att låta sur, text gör sig aldrig lika bra som ord. :)

Ja, jag själv försökte att spela utan kikare men gav mig till slut och har sätt min score sänkas. Men nu är det lite OT.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Erikxson skrev:
Rasmus Mildek skrev:Var visst ett känsligt ämne det här.. Det där med laserkikare är något jag skall hålla för mig själv, erkänner att jag använder det själv ibland men som sagt en helt annan tråd.

Finns för och nackdelar med allt, är väl som att jämföra LCHF och GI kost. Vad är bäst? Hel eller halvset? :D

Inte meningen att låta sur, text gör sig aldrig lika bra som ord. :)

Ja, jag själv försökte att spela utan kikare men gav mig till slut och har sätt min score sänkas. Men nu är det lite OT.
Ingen fara. Det är en konst att få fram text lika bra som ord och det är ingen talang jag själv sitter påBild



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Rasmus Mildek skrev:Det där med laserkikare är något jag skall hålla för mig själv, erkänner att jag använder det själv ibland men som sagt en helt annan tråd.
Helt klart ett av de bästa hjälpmedlen. Har kompisar, dock väldigt få, som kör utan och ska traska iväg och kolla sprinklerlock (vilket tar tid....) för att sedan slå sina slag 10 meter för kort eller för långt och muttra om att flaggan visst stod kort/långt i dag :lol:
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Sandstream skrev:
Rasmus Mildek skrev:Det där med laserkikare är något jag skall hålla för mig själv, erkänner att jag använder det själv ibland men som sagt en helt annan tråd.
Helt klart ett av de bästa hjälpmedlen. Har kompisar, dock väldigt få, som kör utan och ska traska iväg och kolla sprinklerlock (vilket tar tid....) för att sedan slå sina slag 10 meter för kort eller för långt. Inte ens proffsen skulle komma på något så dumt :D
Just därför det bara skulle få finnas 150 pinnar så man ska slippa traskandetBild men det skulle gå emot allt denna fina prylsport ändå ärBild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra tråd!

Jag tror många skulle må bra av färre klubbor. Jag ska testa själv någon gång inom kort.
Tjejen till exempel lirar alltid med nio klubbor. 5,6,7,8,9,Pw,Sw,Driver och Putter. Funkar klockrent för henne som är 17-hcp:are...
Skriv svar