Är 14 klubbor för komplicerat för golfare?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Jag är ganska överens med trådskaparen om att antalet klubbor inte behöver vara 14 för att få ut bästa möjliga score.

Kollar jag bara på mig själv så har jag x-antal rundor under par på tävlingar, lite ironiskt är att topp-3 scoren blev under en avslappnad tävlingsform på hemmaklubben där man enbart får ha putter + 4 valfria klubbor (Driver, J6, J8, 52 & putter).

Detta är något vi skrattat åt många gånger & försökt klura ut varför det kan hända, en teori är att man (läs jag) får för många alternativ med en full bag & därav försöker slå dom svårare slagen än vad jag vanligtvis kan hantera. Varför inte slå en lugn & kontrollerad J6 istället för en ganska hårt slagen J7?

Redan inför kommande säsong så har jag gjort valet att dra ner på lite klubbor, har bland annat valt att plocka bort 1 wedge, J4 samt 1 hybrid ur bagen, allt för att minimera mina val & bli säkrare på några andra slag.
Saltar alltid en bra story
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Sen ska man komma ihåg att resultat på en eller ett par ronder inte är speciellt intressant. Alla golfare även proffsen varierar ju sina resultat friskt från dag till dag. Furyk hade väl 59 slag för något år sedan och vann en tävling. Den dagen hade han troligen kunnat spela med 5 klubbor och skjuta en bra score. De där dåliga dagarna när proffsen skjuter 80 slag så hade resultatet blivit dåligt oavsett hur många klubbor de spelat med. Vi sopor i jämförelse varierar ju ännu mer från dag till dag normalt. För att verkligen få till bra data på området krävs det ju en mängd ronder. Trolige resultatet är då väl att över längre tid är det bättre med många klubbor.

Sen tror jag själv att det kan vara strålande träning att variera sig. Jag o bror brukar lite då och då spela match där den som vinner ett hål blir av med en klubba som förloraren väljer. Blir lite intressant efter ett tag om man spelar bra.

Jag skulle dock aldrig vilja ha färre klubbor i bagen om det verkligen gäller något. Jag anser mig ha olika problem som jag löser med varje klubba och därmed finns det ett behov av dem. Sen att jag sällan använder t ex t5 utan istället slår t7 är en annan sak. Har man dock klubbor som inte uppfyller något viktigt syfte är det ju meningslöst att bära omkring på dem.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Skriv svar