Status som golfare

Här snackar vi allmänt om golf...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hej. Har efter i år verkligen hittat vad det är jag vill göra med min fritid och det är att spela golf och tävla på en hyfsat hög nivå. Har i år spelat 2 tävlingar på Nordea Future Series, resultatmässigt har det gått åt helvete då det har varit mycket energi som gått till annat än golf då mycket varit nytt. Det har varit övernattningar inspel och jäktiga morgnar. Saker jag är helt främmande för då jag tidigare bara spelat hcp-tävlingar i närheten.

Kom nu på att jag kanske har fler frågor än min ursprungliga men vi tar dom en och en.

1. Hur gör jag för att ändra amatörstatusen till non-amateur och vad kostar den licensen per år?

2. Har någon här tips för vad jag ska lägga fokus på under täclingshelger och bra föda och så.

3. Jag har spelat golf i snart 3 år, har funnit vad mitt spel går ut på. Vilket är kort men stabilt i spel och sen missa varenda jävla green som finns. Personbästa är +5 på 18 hål med 3 greenträffar. Så förutom att träffa den där finklippta saken vad skulle ni säga är bra övningar för den kortslående? (Putt och chip är heta dagar väldigt bra så känner mig säker i den typen av träning)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:Hej. Har efter i år verkligen hittat vad det är jag vill göra med min fritid och det är att spela golf och tävla på en hyfsat hög nivå. Har i år spelat 2 tävlingar på Nordea Future Series, resultatmässigt har det gått åt helvete då det har varit mycket energi som gått till annat än golf då mycket varit nytt. Det har varit övernattningar inspel och jäktiga morgnar. Saker jag är helt främmande för då jag tidigare bara spelat hcp-tävlingar i närheten.

Kom nu på att jag kanske har fler frågor än min ursprungliga men vi tar dom en och en.

1. Hur gör jag för att ändra amatörstatusen till non-amateur och vad kostar den licensen per år?

2. Har någon här tips för vad jag ska lägga fokus på under täclingshelger och bra föda och så.

3. Jag har spelat golf i snart 3 år, har funnit vad mitt spel går ut på. Vilket är kort men stabilt i spel och sen missa varenda jävla green som finns. Personbästa är +5 på 18 hål med 3 greenträffar. Så förutom att träffa den där finklippta saken vad skulle ni säga är bra övningar för den kortslående? (Putt och chip är heta dagar väldigt bra så känner mig säker i den typen av träning)
1. Varför vill du gå till NA?

2. Förstår jag frågan rätt så handlar det om vad du ska käka? Det finns en tråd här på forumet jag startat om det. Se till att ha tid på dig både tävlingsdagarna och dagarna innan. Vanlig miss jag ser spelare göra är att även om det är en starttid 07.10 så prioriterar dem sömn före ett riktigt uppvaknande och ordentlig uppvärmning.

3. Det låter som du har en bra start men är du kortslående så rekommenderar jag ett gymkort och en utbildad tränare. Ju längre upp du kommer som tävlingsspelare ju viktigare är längden i slagen.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad kul att du hittat rätt!
Låter som du har en spännande tid framför dig!

Har du någon bakgrund från andra idrotter?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

NA är ju inte så mycket jag tänkt på än då det inte är riktigt i närheten än. Men mer bara vad det är som behövs, ifall att jag någon gång trillar ner på ett spel som faktiskt kan utmana om eventuella prispengar.

Det där du nu sa om bra uppvaknande och uppvärmning låter både logiskt och mycket. Försöker att alltid vara vid banan minst en timme innan första utslag, men det blir som du säger upp, frukost, uppvärmning sen 1a tee.. kroppen har nog väldigt lite till ingen tid att faktiskt vakna. Lägg då till den extra anspänningen att det är en hyfsat stor tävling.

Jag får nog masa mig in i gymmet, som jag nämnt i tidigare inlägg har jag neter att hämta genom att få händerna mer framför bollen i träffen.

Jag har en bakgrund från idrott, dock inte redskapssporter. Men har en brutal vinnarskalle och en gigantisk vilja till att alltid utmana mig själv. Har nog aldrig haft lätt för en sport men alltid fått kämpa mig till att bli bra. I golfen känner förutom att jag slår bollen bättre så är det mitt psyke som alltid tar mig ner de extra stegen. Att jag väldigt ofta detta år har gått mellan +4/+5 de första 4-6 hålen för att sedan landa runt +5/+8 efter 18. Så jag känner att jag skulle behöva spela så från början och sedan kunna speka igen kistan med en stark avslutning på en bra start
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar