Klubbhastigheten säger vilket handikapp du har

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

PicsByKristoffer skrev:Jag slår fan alltid en klubba mer än alla dom jag spelar med men har 1,5 - 4.0 lägre Hcp än dom!
Om du menar järnklubbor så kan det här vara en förklaring:
http://svensktgolfforum.se/viewtopic.php?f=32&t=904
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:"By adding 10 yards to every shot hit by the AMA from 160 yards, the percentage of shots that would hit the green increases from 38.5% to 44.0% and the average distance from the target decreases from 71.8 feet to 60.6 feet."

Hur många medel spelare kan slå en klubba lägre och träffa fler greener, de flesta klarar inte av att slå 150m för att de har för låg klubba inte för hög.

Att slå för långt(över green) är något av det värsta som finns.
Om jag tolkar texten och bilden rätt så menar de att medelgolfaren (AMA) borde försöka slå 170 yards istället för 160 eftersom en majoritet slår kortare än de tror och ytterst få slår för långt.

Det hjälper dock inte att slå en 10 yards längre drive för då byter de säkert till en kortare klubba och fortsätter att ligga före hålet.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:No shit
Vad jag menar är att det kanske är något man ska lägga större vikt vid. Många tränar ju mycket närspel, puttning osv och de kanske skulle fokusera mer på längd från tee.
Absolut en faktor. Jag själv brukar tänka att järn7 är attack. Nu slår jag min drive 220 och 7an 130. Skulle jag få upp hastigheten och öka löngden ca 20 m skulle jag inte bara få kortare klubbor in, jag skulle också från tee ha en större trygghet i att spela mot avstånd för favoritklubborna mellan 120-150 istället för som nu mellan 100-120. Mycket mindre på gränsen på många hål där man verkligen kan spela säkert från tee och spela bra.

Tror många långtslående i högre hcp skulle vinna mycket i att slå kortare klubbor från tee då de säkert ändå når green med järn7 järn8. :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Ja man får väl inse att man är helt kass på golf helt enkelt. Man borde ligga mycket lägre i handicap än man gör om man ska titta på den där tabellen. Men som sagt, har märkt att jag slår alldeles för kort ofta på inspelen nu efter att jag har lugnat ner svingen med järnklubborna.

Jag läste ifjol om en teori där det stog att man inte ska lägga upp sig på sitt favorit avstånd, utan man ska försöka komma så när hål som möjligt på varje slag. Verkar nästan som att det är så man ska göra enligt den här artikeln också.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Erikxson skrev:Jag läste ifjol om en teori där det stog att man inte ska lägga upp sig på sitt favorit avstånd, utan man ska försöka komma så när hål som möjligt på varje slag. Verkar nästan som att det är så man ska göra enligt den här artikeln också.
Det stämmer. Det är Mark Broadie, en av männen bakom shoots gained som PGA-touren använder, som säger att man tjänar mer på att komma så nära hålet som möjligt med varje slag och att man inte ska lägga upp sig på ett favoritavstånd. Vet inte men tror att det är baserat på proffsens statistik.

Som amatör tror jag inte att man ska lite blint på teorin. Själv så väljer jag hellre att slå ett 140 meters slag och ligga 20-30 meter kort green istället för att försöka mig på ett 180-190 meters slag eftersom konsekvenserna av ett dåligt slag kan bli så kostsamma (och ofta blir det).

För att återvända till utslagen har jag börjat med en ny teknik där jag försöker använda höfterna mer och släppa ut klubban tidigare istället för att försöka hålla kvar vinkeln mellan arm och handled. Upplever att jag slår rakare och längre och har fått mycket bättre höjd på bollen :)
(Har dessutom blivit av med de förbannade hälträffarna med drivern :P )

BTW: Har man 4.8 som du då är man INTE dålig. Tvärtom!!! :)
Senast redigerad av Sandstream den 24 sep 2015, 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Mikael316 skrev:
Sandstream skrev:
trippelhej skrev:No shit
Vad jag menar är att det kanske är något man ska lägga större vikt vid. Många tränar ju mycket närspel, puttning osv och de kanske skulle fokusera mer på längd från tee.
Absolut en faktor. Jag själv brukar tänka att järn7 är attack. Nu slår jag min drive 220 och 7an 130. Skulle jag få upp hastigheten och öka löngden ca 20 m skulle jag inte bara få kortare klubbor in, jag skulle också från tee ha en större trygghet i att spela mot avstånd för favoritklubborna mellan 120-150 istället för som nu mellan 100-120. Mycket mindre på gränsen på många hål där man verkligen kan spela säkert från tee och spela bra.

Tror många långtslående i högre hcp skulle vinna mycket i att slå kortare klubbor från tee då de säkert ändå når green med järn7 järn8. :)
Ja det stämmer och jag håller med dig. Min största dröm förra året var just "bara 10m till, så lätt det skulle bil", detta år är jag minst 10m längre med alla klubbor men har nog ofta tänket kvar.

Det smarta är ju att fråga sig, är det lättare att få 10m till med samma spridning eller att få bort nått slag på närspel,pitchar?.
Sandstream skrev:Vad jag menar är att det kanske är något man ska lägga större vikt vid. Många tränar ju mycket närspel, puttning osv och de kanske skulle fokusera mer på längd från tee.
Du skämtar, du är nog den första personen som säger att majoriteten av golfare gör annat än att gå all in på rangen

Tack för den :lol: :lol: :lol:
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:"By adding 10 yards to every shot hit by the AMA from 160 yards, the percentage of shots that would hit the green increases from 38.5% to 44.0% and the average distance from the target decreases from 71.8 feet to 60.6 feet."

Hur många medel spelare kan slå en klubba lägre och träffa fler greener, de flesta klarar inte av att slå 150m för att de har för låg klubba inte för hög.

Att slå för långt(över green) är något av det värsta som finns.
Om jag tolkar texten och bilden rätt så menar de att medelgolfaren (AMA) borde försöka slå 170 yards istället för 160 eftersom en majoritet slår kortare än de tror och ytterst få slår för långt.
Anledningen varför medelgolfaren är kort från 150m beror väldigt mycket på att de slår en klubba de inte kan slå bra med, att gå ner en klubba gör det inte lättare. och även en klubba lägre går knappast 10m längre för alla heller.

Jag tror att det är fler personer som har vad jag beskrev ovan än att de tar en klubba för lite.

Men som jag sa förut så är kort att föredra alla dagar i veckan framför ett långt.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

trippelhej skrev:Men som jag sa förut så är kort att föredra alla dagar i veckan framför ett långt.
Det är inte riktigt sant i praktiken, har du bunker/vatten kort om green är det väl bättre att vara lång.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Erikxson skrev:
trippelhej skrev:Men som jag sa förut så är kort att föredra alla dagar i veckan framför ett långt.
Det är inte riktigt sant i praktiken, har du bunker/vatten kort om green är det väl bättre att vara lång.
Jag skulle säga att det väldigt sällan det är vatten i framkant av green, ligger hellre i bunkern än för lång.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Vet ej vart du spelar men där jag lirat e d mer hinder kort om green än bakom green. Visserligen kommer d ofta lång ruff m.m men brukar va mer utrymme därän framför greenerna.
Jag kansle fattat helt fel?
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar