De nio bollflykterna - din definition?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

https://youtu.be/eZWs1HkOWw0

Senaste videon täcker våra bollflykter. De nio grundläggande kan vi inte säga så mycket om. Men vad säger ni om definitionen mellan Fade och slice, respektive hook och draw? Håller ni med mig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

För mig har skillnaden på slice och fade alltid varit mängden skruv och då självklart likadant på andra sidan.

Ett bra klipp iaf som jag definitivt ska skriva ett blogginlägg om och tipsa mina besökare att titta på.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golfprylar skrev:För mig har skillnaden på slice och fade alltid varit mängden skruv och då självklart likadant på andra sidan.

Ett bra klipp iaf som jag definitivt ska skriva ett blogginlägg om och tipsa mina besökare att titta på.
Följdfrågan blir då - jag utgår från att mer är slice och mindre Fade - men när drar du gränsen? ;)

Kul att du gillade det!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Bra video Max! :)

Om jag fått önskat något vore det lite grafik i form av pilar som visade den bollflykt du talade om.

För mig är skillnaden mellan en fade och en slice mängden skruv. Bubba brukar ibland slå en slicad drive med flit så jag håller inte med om att avsikten är det som avgör.

BTW: Har du gjort flera videos och vart hittar jag dem? :)
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

MaxP skrev:
Golfprylar skrev:För mig har skillnaden på slice och fade alltid varit mängden skruv och då självklart likadant på andra sidan.

Ett bra klipp iaf som jag definitivt ska skriva ett blogginlägg om och tipsa mina besökare att titta på.
Följdfrågan blir då - jag utgår från att mer är slice och mindre Fade - men när drar du gränsen? ;)

Kul att du gillade det!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det är jäkligt svårt att säga exakt var gränsen går. Din definition blir ju i praktiken normalt som min då man ju oftast bara försöker att skruva bollen lite. Sen har vi ju som sagt var Bubba och jag kan bara hålla med om att han slår slice och inte fade.

När man ligger riktigt i skiten och har ett träd nära framför och måste skruva som en tok för att ha en chans till något vettigt så har jag iaf aldrig hört någon säga att han ska slå en fade runt trädet utan då är det en slice som gäller.

Var gränsen går i meter sidskruv kan jag inte säga utan det är mest en känsla som man får ha. Oftast så brukar det ju bara bli lite skruv eller alldeles för mycket och då är det ju inget problem att avgöra vad det är.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Mina tankar.

- Om du har avsikt att skruva bollen definierar jag det som fade / draw oavsett mängden skruv.
- Om du har avsikt att slå ett rakt slag men bollen skruvar sig, skulle jag säga slice / hook.

Till exempel kan jag ju på ett hål slå en draw som slutar 20 meter om där jag siktade och på ett annat hål en draw som slutar 5 meter om där jag siktade. Olika mängd skruv, båda draw.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Bra video Max! :)

Om jag fått önskat något vore det lite grafik i form av pilar som visade den bollflykt du talade om.

För mig är skillnaden mellan en fade och en slice mängden skruv. Bubba brukar ibland slå en slicad drive med flit så jag håller inte med om att avsikten är det som avgör.

BTW: Har du gjort flera videos och vart hittar jag dem? :)
Grafiken hade helt klart varit önskvärd, hoppas kunna lösa det framåt. Mina videos kommer trilla ut på YouTube-kanalen. 3-4 i veckan är målet med lite olika inriktning.

Men jag måste ställa samma jobbiga fråga till dig, om mängden skruv är vad som avgör, vart går då gränsen?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Mina tankar.

- Om du har avsikt att skruva bollen definierar jag det som fade / draw oavsett mängden skruv.
- Om du har avsikt att slå ett rakt slag men bollen skruvar sig, skulle jag säga slice / hook.

Till exempel kan jag ju på ett hål slå en draw som slutar 20 meter om där jag siktade och på ett annat hål en draw som slutar 5 meter om där jag siktade. Olika mängd skruv, båda draw.
Jag tror du och jag delar tankar Johan. Många spelare som spelar en skruv har det stora problemet att de inte riktigt vet hur mycket skruv det är varje gång.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Men jag måste ställa samma jobbiga fråga till dig, om mängden skruv är vad som avgör, vart går då gränsen?
Den frågan får du ställa men du får inget bra svar :lol:

För mig är en slice ett slag som skruvar sig mycket åt höger. Är det mindre skruv så blir det en fade. Någon exakt gräns kan jag inte dra.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Alltid trott att din definition är den rätta, d.v.s. att det är intentionerna som spelar roll för vad skruven/riktningen får för namn. Men har fått den emotsagd varje gång jag pratar om den, med argumentet att det just är mängden skruv som avgör. Så har rättat in mig i ledet och kört på det istället :P

Intressant video, ser fram emot fler! :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar