Ändra beräkning av SHCP vid scramble

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har spelat ett par scramble-tävlingar den senaste tiden och märkt vilken stor fördel lagen med en riktig låghandikappare har.

Är inte helt kunnig i hur SHCP räknas ut men kunde se i helgen att det skilde 1 slag mellan mitt lag (med hcp mellan 7.4 och 17) och våra kompisar (1.0 - 15). 1 handikapparen är ju så otroligt mycket bättre än mig tex som har 7.4 men ändå skiljer det bara 1 ynka slag.

Vore det inte mer rättvist om man tog den bästa spelarens hcp som SHCP i scramble?
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Scramble och hcp går definitivt inte ihop som det räknas nu. Sen vet jag inte om lösningen är att ta o räkna enbart på den med lägst heller för om man har fyra riktigt bra spelare kommer de fortfarande att få alldeles för lätt för sig. Spelade en sådan tävling för något år sedan där ett lag bestod av europatourspelare, klubbens pro som typ vunnit SM för sådana och två till spelare som var riktigt riktigt bra. Blir lite lagom tufft att tävla mot dem när de skjuter 17 under par vilket t o m känns som ett lite halvdant resultat för dem.

Det är ju orättvist även med en boll med fyra st 36 hcpare som skulle få 14,4 slag jämfört med fyra 4,5:are som skulle få 1,8 slag. De med höga handicappet har troligen väldigt svårt att konkurrera skulle jag tro.

För att det ska bli rättvist med hcp i scramble (om det nu ska finnas rättvisa i denna spelform) krävs det nog ett system där hcp räknas hårdare och hårdare beroende på nivå man spelar på. Blir ju fel om du har en boll med en med scratch och tre spelare med säg 10 eller något. Ger man då 10 % av deras hcp skulle de få 3 slag vilket innebär att scratcharen själv ska spela en normal rond bättre för att ens hålla hcp. Några slag lär de andra i gruppen hjälpa till med.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Golfprylar skrev:För att det ska bli rättvist med hcp i scramble (om det nu ska finnas rättvisa i denna spelform) krävs det nog ett system där hcp räknas hårdare och hårdare beroende på nivå man spelar på. Blir ju fel om du har en boll med en med scratch och tre spelare med säg 10 eller något. Ger man då 10 % av deras hcp skulle de få 3 slag vilket innebär att scratcharen själv ska spela en normal rond bättre för att ens hålla hcp. Några slag lär de andra i gruppen hjälpa till med.
Precis det jag menade. Det blir aningen ointressant när mitt lag får 1 slag på en scratchspelare.

Har ingen lösning på problemet (ännu ;) ) men det är ju lite trist när man är i princip chanslös redan från start.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:
Golfprylar skrev:För att det ska bli rättvist med hcp i scramble (om det nu ska finnas rättvisa i denna spelform) krävs det nog ett system där hcp räknas hårdare och hårdare beroende på nivå man spelar på. Blir ju fel om du har en boll med en med scratch och tre spelare med säg 10 eller något. Ger man då 10 % av deras hcp skulle de få 3 slag vilket innebär att scratcharen själv ska spela en normal rond bättre för att ens hålla hcp. Några slag lär de andra i gruppen hjälpa till med.
Precis det jag menade. Det blir aningen ointressant när mitt lag får 1 slag på en scratchspelare.

Har ingen lösning på problemet (ännu ;) ) men det är ju lite trist när man är i princip chanslös redan från start.
Känns ju också rätt mycket som att scramble i sig är en plojig tävlingsform och man får ta det för vad det är. Den bryter så många grundpelare enligt mig att det nästan är osunt, haha. Nej men skitkul grej men tycker inte att det ska läggass så mycket fokus på den annat än att det är kul med så sjukt låga resultat.

vill man spela där bäst räknas och det ändå är vettigt finns ju alltid fyrboll (fourball)slag eller match. Behöver man ju inte ens göra om hcp.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:
Sandstream skrev:
Golfprylar skrev:För att det ska bli rättvist med hcp i scramble (om det nu ska finnas rättvisa i denna spelform) krävs det nog ett system där hcp räknas hårdare och hårdare beroende på nivå man spelar på. Blir ju fel om du har en boll med en med scratch och tre spelare med säg 10 eller något. Ger man då 10 % av deras hcp skulle de få 3 slag vilket innebär att scratcharen själv ska spela en normal rond bättre för att ens hålla hcp. Några slag lär de andra i gruppen hjälpa till med.
Precis det jag menade. Det blir aningen ointressant när mitt lag får 1 slag på en scratchspelare.

Har ingen lösning på problemet (ännu ;) ) men det är ju lite trist när man är i princip chanslös redan från start.
Känns ju också rätt mycket som att scramble i sig är en plojig tävlingsform och man får ta det för vad det är. Den bryter så många grundpelare enligt mig att det nästan är osunt, haha. Nej men skitkul grej men tycker inte att det ska läggass så mycket fokus på den annat än att det är kul med så sjukt låga resultat.

vill man spela där bäst räknas och det ändå är vettigt finns ju alltid fyrboll (fourball)slag eller match. Behöver man ju inte ens göra om hcp.
Du stal min kommentar nästan rakt av. Även om jag gillar Scramble och tycker det är en rolig spelform tror jag samtidigt det aldrig kommer att vara helt rättvist, i min mening är det en av få spelformer där låghcpare faktiskt har en fördel gentemot startfältet.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Bara för att det är en rolig spelform så innebär det ju inte att man ska försöka den så rättvis som möjligt. På min klubb är den årliga sådana tävlingen den mest spelade av alla. Lite tråkigt då att 90 % av lagen som ställer upp egentligen inte har en chans att vinna.

Sen kommer det troligen aldrig att bli helt rättvist men bättre kan man allt göra det. Är ju inte en värre förändring än att man räknar lite annorlunda på hcp som gör det mer rättvist.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Golfprylar skrev:Bara för att det är en rolig spelform så innebär det ju inte att man ska försöka den så rättvis som möjligt. På min klubb är den årliga sådana tävlingen den mest spelade av alla. Lite tråkigt då att 90 % av lagen som ställer upp egentligen inte har en chans att vinna.

Sen kommer det troligen aldrig att bli helt rättvist men bättre kan man allt göra det. Är ju inte en värre förändring än att man räknar lite annorlunda på hcp som gör det mer rättvist.
Håller med!

Borde inte var alltför svårt att jämna ut förutsättningarna.

Exempel:
Lag A består av spelare med följande hcp: 10, 15, 20, 25.
Lag B består av spelare med följande hcp: 5, 15, 20, 25.

Ge lag A 10 slag och lag B 5 slag.

Jag har löst problemet!!! :lol:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
Golfprylar skrev:Bara för att det är en rolig spelform så innebär det ju inte att man ska försöka den så rättvis som möjligt. På min klubb är den årliga sådana tävlingen den mest spelade av alla. Lite tråkigt då att 90 % av lagen som ställer upp egentligen inte har en chans att vinna.

Sen kommer det troligen aldrig att bli helt rättvist men bättre kan man allt göra det. Är ju inte en värre förändring än att man räknar lite annorlunda på hcp som gör det mer rättvist.
Håller med!

Borde inte var alltför svårt att jämna ut förutsättningarna.

Exempel:
Lag A består av spelare med följande hcp: 10, 15, 20, 25.
Lag B består av spelare med följande hcp: 5, 15, 20, 25.

Ge lag A 10 slag och lag B 5 slag.

Jag har löst problemet!!! :lol:
Det där är ju faktiskt ingen dålig idé. Hur du än ser på det så är ju en scramble chans för lagets bästa spelare att få hjälp att spela bättre än sitt HCP.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Det där är ju faktiskt ingen dålig idé. Hur du än ser på det så är ju en scramble chans för lagets bästa spelare att få hjälp att spela bättre än sitt HCP.
Exakt!

Vet du om det är tävlingsarrangören själv som bestämmer hur hcp i scramble ska beräknas eller finns det regler från förbundet som alla följer?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Det där är ju faktiskt ingen dålig idé. Hur du än ser på det så är ju en scramble chans för lagets bästa spelare att få hjälp att spela bättre än sitt HCP.
Exakt!

Vet du om det är tävlingsarrangören själv som bestämmer hur hcp i scramble ska beräknas eller finns det regler från förbundet som alla följer?
Tävlingshandboken är ju vad många går efter för att ha ryggen fri - men du kan som arrangör välja helt själv. I dag tror jag även att GIT automatiskt är satt som tävlingshandboken säger att det ska vara. Men det är inga regler eller krav utan helt upp till arrangören.
Skriv svar