HCP-fuskarna?

Här snackar vi allmänt om golf...
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

MaxP skrev:Det de alltid försöker få fast är handicapmyglare som utnyttjar systemet för att ha en fördel vid tävling. Dessa personer spelar gärna endast lagtävlingar för att på så vis vinna med bra score utan att påverka HCP.

Jag är tävlingsledare och arrangör av tre tävlingar per säsong varav den ena med ett prisbord totalt värde närmare 150.000kr. Jag kan av egn erfarenhet säga att hcpmygel är väldigt vanligt och att det gentlemannaskap som vår sport bygger på skits i fullständigt. Ni har helt rätt i att det inte är låg handikapparn som skyller på en skitrond och inte höjer sig, de får skylla sig själva. Problemet är golfarna som kan utan tvekan på en dålig dag producera 40+ poäng på sitt HCP men sen ändå inte sänker sig för att inte ligga sämre till inför tävling. Det finns personer där ute som kan skita i att sänka sig i maj för att de vet att de ska spela en stor tävling med bra priser i augusti.

Jag hoppas att det är huvudgruppen SGF fokuserar på att sätta dit eller med andra ord göra det svårare för. Men jag är skeptisk. Mer rörigt för alla inblandade och noll resultat, tror jag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Prisborden är ju ett problem. Förr var det mer reklamprylar av symboliskt värde. Pengarna lockar fram fuskare.

Men samtidigt går det ju aldrig att få ett system som på något sätt är rättvist. Handicapsystemet är ju även i utopin om alla sköter sig egentligen bara en slumpfaktor. Vem som råkar spela bäst i förhållande mot HCP just den tävlingen.

Ett stort problem ju som sagt tidigare också att alla inte tar sällskapsronder lika seriöst. En del spelar på skoj, lattjar och andra tycker scoren på varje hål är jätteviktig. På sällskapsronder brukar man ju försöka driva korta Par 4:or och annat som är riskabelt. Då blir det lätt att man trillar i en dubbel eller trippel. Ska min handicap höjas då? Känns inte helt stabilt.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4720
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det var verkligen en luddig lösning.
Men det är alltså vissa myglare som reggat höjning på typ 30-40 rundor på raken och på så sätt höjt sig.

Men det är ju exceptionellt!
Medelgolfaren spelar ju inte ens så många rundor.

Snacka om att göra en höna av en fjäder om det handlar om mindre än en procent golfare man måste få styr på.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Känns som det knappast var den bästa lösningen som föreslagits. Är ju en klassiker att man blir sura på fuskare så försöker man att lösa problemet men inte tänker efter ordentligt och skapar andra problem istället.

Skjuta sig i foten trodde jag att man gjorde mest hela tiden när man spelar golf ;) Tillhör själv den där typen av spelare som nog egentligen har ett för lågt HCP mot vad jag spelar på för tillfället. Bäst att jag blir lite bättre då helt enkelt så slipper jag "fuska" och bara förstöra för mig själv, eller så skippar jag att bli bättre och fortsätter att strunta i tävlingar.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

http://golf.se/Folja/Nyheter/2015/5/Rat ... pa-fusket/
Verkar som Golf.se har fått göra om sin artikel lite grann.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4720
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

46 % av alla golfare har inte några ronder registrerade!
Det tycker jag är bekymmersamt. Då kan alltså en person som spelar på 10 i HCP ligga kvar på sitt 25-30 HCP hela säsongen.

Sen när golfveckan dyker upp kammar man hem hela prisbordet i alla partävlingar eller HCP-tävlingar.
Det tycker jag är ett större problem.

Men de här 46% kanske inte tävlar heller. Bara spelar sporadiskt för den sociala sakens skull.

Obligatorisk poängregistrering på alla 18-hålsronder?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

De har ju infört EGA Exakt tävlingshcp för att försöka få människor som tävlar att regga rundor. Men det har väl de flesta klubbar valt att ignorera för att göra det lättsammare för sig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ett problem verkar vara att folk höjer sig efter att ha blivit sänkta på tävlingar. Det är lätt löst med en gräns för hur många gånger och hur ofta man får höja sig.

Tack för informationen om lag/partävlingar Max, dem hade inte jag tänkt på.
Ser dock en enkel lösning på det också: Alla som ingår i laget sänks om resultatet är lägre än det hcp de spelar på.

Sätter 10 spänn på att om SGF presenterade problematiken officiellt så skulle vi, Sveriges golfare, kunna komma fram med bra lösningar.
Men som vanligt när det gäller förbund lever de en bit ifrån verkligheten och vill bestämma allt själva.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:46 % av alla golfare har inte några ronder registrerade!
Det tycker jag är bekymmersamt. Då kan alltså en person som spelar på 10 i HCP ligga kvar på sitt 25-30 HCP hela säsongen.
De jag spelar ihop med, både män och kvinnor, registrerar nästan bara ronder där de sänker sig. Speciellt de som ligger lite högre i hcp. Har de tex 30 höjer de sig ogärna även om det bara är med 0.1. Att inte ha 36 verkar vara viktigt för många.

Känner personligen ingen som spelar på 10 men har 20 eller högre. Många drivs av att få ett lågt hcp.

Men sen har vi då undantagen och det är garanterat samma grupp som inte ser något fel i att förbättra sina lägen, dvs fuskare.
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Om jag förstått det rätt så räknas jag som fuskare. Registrerar varje runda, alltså så brukar jag höja mig nästan varje runda fram till juni, och sen klättra tillbaka när man kommit igång.
Förra säsongen gick jag från 9.2 till 11.1 och sen ner till 8.3 i slutet. Än så länge denna säsong är jag uppe på 8.7.
Det är ju ändå bara 2 slag extra vi pratar om när jag är som högst, vilket inte direkt gör att man automatiskt vinner en tävling.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

kimf skrev:Om jag förstått det rätt så räknas jag som fuskare. Registrerar varje runda, alltså så brukar jag höja mig nästan varje runda fram till juni, och sen klättra tillbaka när man kommit igång. Förra säsongen gick jag från 9.2 till 11.1 och sen ner till 8.3 i slutet. Än så länge denna säsong är jag uppe på 8.7. Det är ju ändå bara 2 slag extra vi pratar om när jag är som högst, vilket inte direkt gör att man automatiskt vinner en tävling.
Jag skulle absolut inte ranka dig som fuskare, du gör ju precis som det är tänkt.

Problemet verkar mest vara de som spelar par/lagtävlingar där inga sänkningar/höjningar sker.
Skriv svar