Snack efter nio hål?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Jag mosar nästan alltid i mig kolhydrater innan spel.
Sen kör jag proteinbars och vatten på rundorna.

Menar ni att kolhydraterna inte gör någon energipåverkan? Jag har kört samma upplägg på halvmaror med gott resultat..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Kolhydrater är ett kapitel i sig. Det är inget större problem med dem så länge de är i rätt form, från en bra källa i en anpassad mängd. Men ironiskt nog är det samtidigt något vår kropp inte behöver.

Kolhydrater ger en enorm påverkan på energin och det är just det som är problemet ur en golfares synpunkt. Mycket kolhydratladdad mat har ett högt glykemiskt index som resulterar i toppar och dalar i energinivån hos dig som golfare. Att ladda med kolhydrater inför en golfrunda kräver ännu mer av dig under rundan för att hålla energinivån i schack. Ofta precis som Sandstream skrev tidigare försöker kiosker restauranger och allt vad det är göra oss till kolhydratsälskande monster (jag tror inte det är medvetet av krögaren på klubben, men det är ofta där pengarna finns att hämta). Kolhydraters främsta jobb är att ta sig ut till kroppen fort som energi, inte att hålla dig energifull en längre period. Och vad är golf? Lite energi hela tiden, länge.

Jämfört med ett halvmara tex så är ju energiprofilen väldigt långt isär. Samma sak med massor av andra idrotter. Kolhydrater för dig när du springer ett halvmara kan vara en jättebra idé för att hålla en hög energinivå under loppet. Troligen skulle du även må bra av en enklare tillskott av kolhydrater under löpningen också för att orka hålla energin hela vägen.

Trots allt är det viktigaste att veta vartifrån ens kolhydrater kommer. Är det genom ordentligt processade livsmedel, genom vitt socker eller stärkelse rika frukter/växter så bör man ta och se åt ett annat håll. Kolhydraterna i en banan tex är inget att säga något om. Precis som det finns gott om kolhydrater i bönor, kikärtor och linser som är bra. Potatis innehåller även det en bra källa för bra kolhydrater men är kanske inge vidare gott att stå att tugga på när du spelar. Men kolhydrater skulle jag främst rekommendera efter en runda för att snabbt kickstarta återhämtningen i kroppen.

Nu jävlar har jag varit lite över allt med mitt svar - jag lovar skriva ihop ett blogginlägg om det istället. För att ha en röd tråd vilket är en bra idé....


Sent from my iPhone using Tapatalk
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Jag brukar ha med mig lite nötter och russin i bagen som jag äter mellan hålen, tar sedan en frukt efter 9. Tyvärr så slarvar jag ofta med drickandet, speciellt när det inte är soligt och varmt.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Jag mosar nästan alltid i mig kolhydrater innan spel.
Sen kör jag proteinbars och vatten på rundorna.

Menar ni att kolhydraterna inte gör någon energipåverkan? Jag har kört samma upplägg på halvmaror med gott resultat..
Om du mosar i dig kolhydrater före en runda kommer ditt blodsocker att stiga. Insulin frigörs då för att få ner blodsockret och det resulterar i sin tur i att du blir trött och hungrig. Lösningen är att äta mer kolhydrater eller protein och vips så är man inne i en ond cirkel.

Det finns en anledning till att svenska motionärer aldrig varit så feta som de är i dag. Kolhydratladdning tillhör mer och mer historien då det visat sig ha motsatt effekt för en majoritet av idrottarna. Undantag är de som sysslar med väldigt explosiva sporter som tex 100-meters löpning.
Albatross
Inlägg: 152
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Man kanske kan ha med sig en macka i bagen. Överlag gillar jag inte att sätta mig för en trerätters efter 9. Blir så jäkla mosig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Håller på att skriva ihop ett blogginlägg om just detta ämne ur min synpunkt. Hoppas kunna lysa lite ljus i ämnet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

http://www.mxpgolf.se/ater-du-dig-till-en-samre-score/

Slängde ihop detta inlägg lite fort igår och idag. Läs och se vad ni tror.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:http://www.mxpgolf.se/ater-du-dig-till-en-samre-score/

Slängde ihop detta inlägg lite fort igår och idag. Läs och se vad ni tror.
Riktigt bra! :)

Men slutet på det här stycket kändes lite fel, eller är det jag som är trög?
Kort och gott skulle vi kunna säga såhär – fett och protein = långsamt och stabilt, kolhydrater = snabbt och kort. En enorm förenkling men något som vi faktiskt kan använda som riktlinje. Av de grundläggande byggstenarna vi har i vår mat (fett, protein och kolhydrater) så är det faktiskt bara två av dem som kroppen behöver, kan du gissa vilka? Hint: Det är inte fett eller protein.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Haha, ja, uselt skrivet. Ska ändras med en gång!


Sent from my iPhone using Tapatalk
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Jag läste ditt blogginlägg nu. En undring? Är inte bananer och torkad frukt också socker? Bara för att det kommer "från naturen" innebär det ju inte att det är rikt på socker och innehåller snabba kolhydrater. Energimässigt kan jag väl lika gärna dricka en cola eller käka lite godis?
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

obe skrev:Jag läste ditt blogginlägg nu. En undring? Är inte bananer och torkad frukt också socker? Bara för att det kommer "från naturen" innebär det ju inte att det är rikt på socker och innehåller snabba kolhydrater. Energimässigt kan jag väl lika gärna dricka en cola eller käka lite godis?
Visst innehåller frukt vad som kallas fruktos och som liknas vid socker. Men jämför du kroppens reaktion på de två så är det spm natt och dag. Just att det kommer från naturen gör en jäkla skillnad i hur kroppen reagerar. Frukt innehåller mycket kolhydrater, viss frukt mer än andra och torkad frukt är värst av de två.

Det korta svaret är att frukt även innehåller mängder med enzymer och fibrer som påverkar hur kolhydraterna används i kroppen och hur fort de går ut i kroppen. Socker innehåller inget förutom tom energi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar