Mediernas ansvar?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

Vet inte om Svensk Golf och Golf Digest har ett så stort ansvar. De predikar ju för redan frälsta. Däremot tycker jag det är ytterst märkligt att exempelvis DN inte ens hade en notis om Stensons framfart i sista deltävlingen av FedEx-cup. Vi pratar alltså om en svensk som har möjlighet att vinna hela USA-touren. En svensk som briljerar i en sport med 60 miljoner utövare.

Trots att golf är en väldigt stor sport i Sverige, får den ytterst begränsat medieutrymme. Vi har Stenson, Lingmerth, Blixt mfl som gör mycket bra ifrån sig. Utöver det har vi "nya" världsstjärnor som Spieth, Fowler och Day. Känns som att golfen är hetare än någonsin men att media inte hakat på??
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Icebabe skrev:Jag vet inte om jag riktigt håller med dig om att golfen framställs som svår och dyr i GolfDigest och Svensk Golf. Utrustningsreportagen tror jag är en följd av att många är prylnördar ;-) och alla instruktionsreportagen upplever jag mer visar hur svårt det är att i text förklara en känsla än hur svårt det är att svinga. ;-)
Jag vet själv hur hungrigt jag kastade mig över makens golftidningar när jag började spela golf, och slukade varje reportage. Golfsuget ökade ju mer man läste ju…

Minns du Red Tee däremot? En "golftidning" som skulle rikta sig till kvinnor. Där kan man snacka om dålig journalistik! Det mesta var bara trams och blingbling… ungefär som att bara för att man är kvinna tar man inte golfen på allvar.

Tittar man lite på reportagen tycker jag att det ofta handlar om saker som kostar mycket pengar. "Hej vi åker till Irland och spelar lite schyssta banor". Det jag även skulle vilja ha med i en sådan artikel är vad man kan tänkas hitta för några banor som är billigare att spela men som fortfarande är helt ok. Känns som det alldeles för ofta handlar om hur bra och fint det kan vara. Visst är det en del men många golfare vill nog också hitta hur man t ex gör något helt ok men som inte kostar hela skjortan.

När det gäller utrustning så har de ju normalt enbart med de kända dyra märkena i sina undersökningar. Finns ju många mer man kan ha med. T ex hur står sig ett 4D-set som Stadium har mot Nikes nya? Nobrand märken från USA? Är ju väldigt stor skillnad i pris på sådana ofta men det känns här som att de sitter i knät på tillverkarna som troligen inte vill att andra mycket billigare alternativ ska synas. För att göra bra test så borde de iaf ha med några sådana. Tittar man i folks bagar ute på klubbarna är det ju inte alls ovanligt med klubbor av mindre kända märken så de säljs ju och därmed borde de vara med i en seriös jämförelse.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4725
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Redaktionerna har ung skyldigheter som det står ovan. Men några som har skyldighet att ligga på redaktionerna är förbundets kommunikationsansvariga.

Hur går tänket kring PR egentligen?

Jag har själv kontaktat inför säsongen 15 både ansvarig på förbundet och på Nordea Tour med upplägg som syftar till att öka golfens genomslag i Sverige. Men fick inget gehör. Kommer köra samma pitch i år igen!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

JohanAdministratör skrev:Redaktionerna har ung skyldigheter som det står ovan. Men några som har skyldighet att ligga på redaktionerna är förbundets kommunikationsansvariga.

Hur går tänket kring PR egentligen?

Jag har själv kontaktat inför säsongen 15 både ansvarig på förbundet och på Nordea Tour med upplägg som syftar till att öka golfens genomslag i Sverige. Men fick inget gehör. Kommer köra samma pitch i år igen!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
"Galenskap är att göra samma sak om igen och förvänta sig olika resultat" ;)

Nädå, skitbra att du har engagerar dig! Det borde definitivt ligga i klubbarnas intresse att göra sporten mer tillgänglig. Frågan är som sagt vad förbundet vill? Hur är det möjligt att majoriteten av de som inte spelar golf tror att det är jättedyrt? Som knatte spelar man nästan gratis och som senior kostar det inte mer än ett gymkort i Stockholm. Ett kapitalt misslyckande av Svenska Golfförbundet eller en medveten strategi?

Tittar vi på Sverige har mediebevakningen kring sporten ökat iom Stensons framfart men den den motsvarar knappast ett medlemsantal på nästan 500 000 personer i Sverige och runt 60 miljoner i världen. Media spelar en superviktig roll för att ungdomar ska få upp ögonen för sporten och i en tid då antalet juniorer minskar drastiskt känns det viktigare än någonsin.

Det måste bli enklare att börja spela golf! Som knatte måste det vara viktigare att du är på banan än vad du har på dig (så länge du är hel och ren). Regler ska såklart följas men det viktigaste måste vara att lära ut snabbt och effektivt spel!

Det har alltid funnits murar runt golfen. Vill vi se en ökning av antalet juniorer igen bör vi nog se över dessa....
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Skriv svar