Need for speed...

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ingen kan väl missa det idag, alla klubbor går längre, all teknikträning som erbjuds handlar om hur du ska slå bollen längre, ja vi som golfare har idag ett behov som bara riktar sig till en sak. Vi ska slå snabbare, fortare, hårdare - längre. Ser jag till de lektioner jag har så är majoriteten spelare som vill slå längre med drivern. Ser jag vilka gruppträningar som fylls fortast så är det alltid de som har med driver eller längd att göra.

Kanske känner ni någon med samma krav, kanske är det du själv "Om jag bara slog drivern 20 meter till, då minsann". Vi har klubbmakare som jobbar för oss på så vis att klubborna blir längre och loftet lägre. Teoretiskt slår vi bollen längre, eller har åtminstone en bättre chans att göra det. TaylorMades klubbor går alla 10 yards längre för varje år - varför? Det säljer ju!

Det jag vill komma åt och diskutera är kort och gott - varför är det så? Alla som har spelat golf en längre tid bör väl rimligen ha insett vid detta laget att det är mer till spelet än att slå en drive 250 meter? Så vad tror ni? Varför är drivern så viktig? Varför är längden så viktig? Varför har vi ett sådant "need for speed" inom golfen idag?
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Det är ju coolt att slå långt ;)

Visst finns det mycket att hämta ifall man slår längre men det är som sagt var massor av andra saker som är viktiga inom golfen. Det finns troligen en massa anledningar till varför att folk älskar den där drivern. Känslan av att dunka iväg en drive som flyger högt och med en snygg liten draw är ju typ det skönaste som finns. En perfekt chip känns ju inte alls på samma sätt.

Sen har vi traditioner osv inom golfen. När jag började att använda en träsjua för många år sedan på tee fick jag ju höra mycket om att det var en kärringklubba osv. Skulle tro att hos många är det liksom naturligt att man rycker fram den där drivern på alla par 4:or & 5:or. Måste man därmed ta fram den så vill man ju gärna slå bättre med den också.

Det är den individuellt dyraste klubban också att köpa och därmed vill man vara bra på att använda den. Sen att det inte riktigt kopplar att det bara blir ännu dyrare ifall man köper ytterligare en är en helt annan sak.

Finns säkert mängder med andra anledningar också som jag inte kommer på för tillfället.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golfprylar skrev:Det är ju coolt att slå långt ;)

Visst finns det mycket att hämta ifall man slår längre men det är som sagt var massor av andra saker som är viktiga inom golfen. Det finns troligen en massa anledningar till varför att folk älskar den där drivern. Känslan av att dunka iväg en drive som flyger högt och med en snygg liten draw är ju typ det skönaste som finns. En perfekt chip känns ju inte alls på samma sätt.

Sen har vi traditioner osv inom golfen. När jag började att använda en träsjua för många år sedan på tee fick jag ju höra mycket om att det var en kärringklubba osv. Skulle tro att hos många är det liksom naturligt att man rycker fram den där drivern på alla par 4:or & 5:or. Måste man därmed ta fram den så vill man ju gärna slå bättre med den också.

Det är den individuellt dyraste klubban också att köpa och därmed vill man vara bra på att använda den. Sen att det inte riktigt kopplar att det bara blir ännu dyrare ifall man köper ytterligare en är en helt annan sak.

Finns säkert mängder med andra anledningar också som jag inte kommer på för tillfället.
Du lyfter en del intressanta poänger.

För det första att det finns mycket att hämta om du vill slå längre - hur menar du? Som jag ser det finns det idag teknik du som spelare kan jobba på för att slå långt, men exempelvis utrustning har ju stagnerat lite grann även om reklamen säger annorlunda.

Samma sak med känslan av att slå ett slag, personligen håller jag inte med men jag förstår hur du menar. Detta tror jag är en liten skillnad beroende av nivå på spelare exempelvis, en medelgolfare tror jag värderar en bra drive (känslan) bättre än någon som börjar närma sig 0 i HCP. Kanske för att en låghcpare gör det oftare?
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Med mycket att hämta om man slår längre så tänkte jag kanske inte direkt på att köpa en ny klubba enbart. Jag tänkte mest på att ifall man t ex kan öka från typ 180 m till 200 m blir många hål klart lättare att spela. Känns som de flesta banor från gul tee är gjorda för att spelare ska kunna slå ungefär 200 m för att vara inom rimliga avstånd. Ligger man kort om det har man då att välja på att träna eller köpa något som gör eller lovar detta.

När det gäller känsla så tycker jag själv att det är klart härligare med en riktigt go drive som flyger runt halva jordklotet. Visst har jag inte 0 i hcp men jag har iaf under fem så ganska lågt. Men du har säkert rätt i att en riktigt bra spelare bryr sig mindre om denna känsla. Men grejen är ju bara att de som har runt 0 i hcp kanske står för typ 1 % av alla golfare. Gissar på procenten men det lär vara någonstans däromkring. De med riktigt lågt hcp är därmed inte speciellt många vilket gör att medelgolfarna får ett stort genomslag.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golfprylar skrev:Med mycket att hämta om man slår längre så tänkte jag kanske inte direkt på att köpa en ny klubba enbart. Jag tänkte mest på att ifall man t ex kan öka från typ 180 m till 200 m blir många hål klart lättare att spela. Känns som de flesta banor från gul tee är gjorda för att spelare ska kunna slå ungefär 200 m för att vara inom rimliga avstånd. Ligger man kort om det har man då att välja på att träna eller köpa något som gör eller lovar detta.

När det gäller känsla så tycker jag själv att det är klart härligare med en riktigt go drive som flyger runt halva jordklotet. Visst har jag inte 0 i hcp men jag har iaf under fem så ganska lågt. Men du har säkert rätt i att en riktigt bra spelare bryr sig mindre om denna känsla. Men grejen är ju bara att de som har runt 0 i hcp kanske står för typ 1 % av alla golfare. Gissar på procenten men det lär vara någonstans däromkring. De med riktigt lågt hcp är därmed inte speciellt många vilket gör att medelgolfarna får ett stort genomslag.
Nu förstod jag din poäng bra mycket bättre. Men frågan är om den stämmer? Har du t.ex. provat att spela ett tee kortare på din hemmaklubb och sett om ditt resultat blir bättre?
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Jag har spelat kortare men för mig gör det inte någon större skillnad. Jag har inte problem med längderna så det blir egentligen bara för mig att jag slår någon klubba kortare från tee då de fortfarande handlar om att ligga på samma ställe för inspelen. Visst blir resultatet i snitt säkert lite bättre men om man ser till slagen jag får är det nog svårare att spela på hcp. Personligen passar det istället bättre att gå ett steg bak då en dag när utslagen sitter spelar det mindre roll vilken klubba jag använder.

Mina tankar om längd grundas därför ganska mycket på hur jag såg på spelet när jag började lira. Då var alltid målet att komma inom 150 m från hål för att ha en vettig chans på inspelet. Allt längre ifrån än det blev mycket svårare då det började bli ganska långa järn som gällde. Vanligen ligger par 4-hål på runt 340 - 350 meter vilket innebär att det behövs ett utslag på ca 200 m för att ha en bra chans. Tycker fortfarande att det är mycket stor skillnad att slå ett inspel från 150 m jämfört med 170 m som det blir frågan om här.

Sen om detta stämmer för de flesta golfare vet jag självklart inte utan jag kan ju bara ha en tro som säger mig detta. Känns iaf rimligt efter vad jag själv upplevde.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Jag tycker det finns en skillnad mellan att köpa klubbor som går längre vs ha en hög svinghastighet.

En driver som går långt kanske ger mindre spinn och har längre skaft. Inte nödvändigtvis bätte om du samtidigt förlorar i precision. Samma sak dagens nerloftade järn med långa skaft och lägre spinn. Kanske känns bättre att slå en 7:a istället för en järn 5:a. Men får du bättre precision?

Har du istället högre svinghastighet kanske du slår lika långt med spoon på utslagen. Dessutom kan du slå järn med mycket spinn på inspelen med ökad precision.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Golfprylar skrev:Jag tänkte mest på att ifall man t ex kan öka från typ 180 m till 200 m blir många hål klart lättare att spela. Känns som de flesta banor från gul tee är gjorda för att spelare ska kunna slå ungefär 200 m för att vara inom rimliga avstånd. Ligger man kort om det har man då att välja på att träna eller köpa något som gör eller lovar detta.
Det där håller jag med om. En bra driv för mig är över 200 meter och i snitt runt 210 skulle jag tro. Det blir stor skillnad att slå 190 och 220 på en lång par fyra. Kan slå betydligt "enklare" klubbor in mot green då.

Jag tror som redan nämnts att det är status att slå långt eftersom vi associerar det med kraft och teknik. Den som slår långt är helt enkelt duktig.
TV-sändningar och tidningar fokuserar också mycket på långa drives och lyfter spelare som Rory tex.

Har själv spelat med folk som slår som hästar men många av dem har problem med precisionen. Bollarna sprids lite över allt.
Personligen beundrar jag dem som slår hyfsat långt, säg 250 meter, gång på gång och landar på fairway.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

obe skrev:Jag tycker det finns en skillnad mellan att köpa klubbor som går längre vs ha en hög svinghastighet.

En driver som går långt kanske ger mindre spinn och har längre skaft. Inte nödvändigtvis bätte om du samtidigt förlorar i precision. Samma sak dagens nerloftade järn med långa skaft och lägre spinn. Kanske känns bättre att slå en 7:a istället för en järn 5:a. Men får du bättre precision?

Har du istället högre svinghastighet kanske du slår lika långt med spoon på utslagen. Dessutom kan du slå järn med mycket spinn på inspelen med ökad precision.
Säg att du har en ökning med 3mph i bollhastighet genom klubba eller genom fysträning/teknik. Vad blir då egentligen skillnaden av resultatet? Borde inte precisionen vara lika bra/dålig?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
Golfprylar skrev:Jag tänkte mest på att ifall man t ex kan öka från typ 180 m till 200 m blir många hål klart lättare att spela. Känns som de flesta banor från gul tee är gjorda för att spelare ska kunna slå ungefär 200 m för att vara inom rimliga avstånd. Ligger man kort om det har man då att välja på att träna eller köpa något som gör eller lovar detta.
Det där håller jag med om. En bra driv för mig är över 200 meter och i snitt runt 210 skulle jag tro. Det blir stor skillnad att slå 190 och 220 på en lång par fyra. Kan slå betydligt "enklare" klubbor in mot green då.

Jag tror som redan nämnts att det är status att slå långt eftersom vi associerar det med kraft och teknik. Den som slår långt är helt enkelt duktig.
TV-sändningar och tidningar fokuserar också mycket på långa drives och lyfter spelare som Rory tex.

Har själv spelat med folk som slår som hästar men många av dem har problem med precisionen. Bollarna sprids lite över allt.
Personligen beundrar jag dem som slår hyfsat långt, säg 250 meter, gång på gång och landar på fairway.
Jag tror du har många bra poänger där Sandstream. Och självklart har media och klubbmakare det mesta med det att göra. Men är vi inte samtidigt lite roliga som golfare när vi inte uppmärksammar att Rory t.ex. även är bäst inom flera andra kategorier. Samma sak när Tiger var som bäst och faktum var att hans drives som las så mycket fokus på var stället där han stod ut minst.
Skriv svar