Fördel slå åt höger som högerhänt?

Här snackar vi allmänt om golf...
Ett slags plikt
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 jul 2015, 15:36

Hej!

När jag som elvaåring år 2008 började i golfskola valde jag direkt att spela åt vänster, eftersom jag var mer van att svinga åt det hållet i brännboll och hockey. Hade en paus på flera år tills jag i år återupptog golfkarriären och sänkte mig till officiellt handicap. Spelar fortfarande med mitt juniorset men ska nu byta upp mig och skaffa ordentlig utrustning.

Nu till min fråga; finns det någon fördel med att vänja om sig och börja spela åt höger? Hört att flera rekommenderar att man har sin dominanta hand underst på klubban. Är just nu väldigt ojämn och slicar i stort sett varje slag och tycker nästan som att det känns som att det är lättare att slå rakt med mina polares järn. Enda fördelen jag ser i mitt spel som vänster är närspelet (ej putting inkluderat) där jag kan lägga fina chippar. Dessutom är det ju mycket lättare att finna rätt på begagnatmarknaden som högerskytt.

TLDR; finns det någon faktisk fördel med att som högerhänt slå åt höger? Ex. fysisk fördel, teknisk fördel etc.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

De flesta är högerhänta och de flesta spelar åt höger så visst är det en fördel.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:De flesta är högerhänta och de flesta spelar åt höger så visst är det en fördel.
Fast vad finns den fördelen i?
Har du spelat tex innebandy, hockey och liknande från vänster så är den största fördelen i att spela höger att du kommer ha lättare att skapa fart.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Är själv vänsterhänt och har aldrig någonsin ångrat att jag spelar från höger. I mina ögon är det övre handen som är den viktiga då den nedre mest puttar på och då får jag ju min dominanta hand överst. Sen om jag har rätt i detta kan jag ju inte säga med säkerhet då jag inte är någon expert direkt. Känns iaf mest naturligt för mig.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Ett slags plikt
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 jul 2015, 15:36

Golfprylar skrev:Är själv vänsterhänt och har aldrig någonsin ångrat att jag spelar från höger. I mina ögon är det övre handen som är den viktiga då den nedre mest puttar på och då får jag ju min dominanta hand överst. Sen om jag har rätt i detta kan jag ju inte säga med säkerhet då jag inte är någon expert direkt. Känns iaf mest naturligt för mig.
Känner också som att jag styr slaget med övre handen mer än den undre, precis som man gör i hockey. Sen kanske det har negativ inverkan på tekniken och ger orena/sneda slag, vilket jag är rädd för.
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Ett slags plikt skrev:Hej!

När jag som elvaåring år 2008 började i golfskola valde jag direkt att spela åt vänster, eftersom jag var mer van att svinga åt det hållet i brännboll och hockey. Hade en paus på flera år tills jag i år återupptog golfkarriären och sänkte mig till officiellt handicap. Spelar fortfarande med mitt juniorset men ska nu byta upp mig och skaffa ordentlig utrustning.

Nu till min fråga; finns det någon fördel med att vänja om sig och börja spela åt höger? Hört att flera rekommenderar att man har sin dominanta hand underst på klubban. Är just nu väldigt ojämn och slicar i stort sett varje slag och tycker nästan som att det känns som att det är lättare att slå rakt med mina polares järn. Enda fördelen jag ser i mitt spel som vänster är närspelet (ej putting inkluderat) där jag kan lägga fina chippar. Dessutom är det ju mycket lättare att finna rätt på begagnatmarknaden som högerskytt.

TLDR; finns det någon faktisk fördel med att som högerhänt slå åt höger? Ex. fysisk fördel, teknisk fördel etc.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Du kan ju tex ha två järnsjuor i bagen. En som du använder vid de längre slagen och en som du använder runt green, eller vilken klubba du nu brukar chippa med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Mikeryder
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 apr 2015, 18:28

Jag är vänsterhänt och spelar som en högerspelare. Efter att ha kommit ner till hcp 7 i skolåren och nästan slutade efter gymnasiet så spelade jag mycket lite fram tills att jag var 25 år. De senaste åren har jag försökt träna och spela mer. Jag har stora problem att kontrollera min hook och den kan vara kraftig med stort K. Jag har försökt allt möjligt mest på egen hand och lite med tränares hjälp men tror nu att min vänsterhand som är den övre är alldeles för stark och stänger klubbhuvudet i svingen. Nu slår jag utan att nästan hålla med vänsterhanden och det går bättre. Det blir rakare när vänstran bara åker med. Efter att ha bråkat flera år med min sving så tror jag att jag borde lärt mig på andra hållet istället.

TL;DR: Spela på rätt håll, övre handen blir för dominant och stark annars. Golf är inte samma sak som bandy.
Driver: Titleist 915D2 10,5° Stiff FW: 915F 15° stiff Hybrid: 816H1 19° stiff Järn: 716 AP2 5-pw, 4i T-MB KBS Tour Wedgar: Titleist SM6 50°,54°,58° Putter: Ping Vault Anser 2 Slate.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikeryder skrev:Jag är vänsterhänt och spelar som en högerspelare. Efter att ha kommit ner till hcp 7 i skolåren och nästan slutade efter gymnasiet så spelade jag mycket lite fram tills att jag var 25 år. De senaste åren har jag försökt träna och spela mer. Jag har stora problem att kontrollera min hook och den kan vara kraftig med stort K. Jag har försökt allt möjligt mest på egen hand och lite med tränares hjälp men tror nu att min vänsterhand som är den övre är alldeles för stark och stänger klubbhuvudet i svingen. Nu slår jag utan att nästan hålla med vänsterhanden och det går bättre. Det blir rakare när vänstran bara åker med. Efter att ha bråkat flera år med min sving så tror jag att jag borde lärt mig på andra hållet istället.

TL;DR: Spela på rätt håll, övre handen blir för dominant och stark annars. Golf är inte samma sak som bandy.
Jag köper att vi är dominanta med en hand. Men att det skulle göra att alla högerhänta ska spela höger bara för att den annars förstör allting har jag svårt att se.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikeryder
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 apr 2015, 18:28

MaxP skrev: Jag köper att vi är dominanta med en hand. Men att det skulle göra att alla högerhänta ska spela höger bara för att den annars förstör allting har jag svårt att se.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Nej, i och för sig, jag spelar ju själv på det hållet. Lite bitter för att jag slår så snett men jag har å andra sidan riktigt bra bollträff och slår långt jämfört med polare som också har singel eller strax däröver. 230-250 med spoonen så i det hänseendet är det ingen nackdel.
Driver: Titleist 915D2 10,5° Stiff FW: 915F 15° stiff Hybrid: 816H1 19° stiff Järn: 716 AP2 5-pw, 4i T-MB KBS Tour Wedgar: Titleist SM6 50°,54°,58° Putter: Ping Vault Anser 2 Slate.
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

Jag höll på med gymnastik i en massa år, och lärde mig där att varje människa har ett naturligt "skruvhåll". Vi har ett håll, antingen höger eller vänster som vi helst roterar åt (ställ ett gäng med ungar med ryggen mot dig en bit bort, och säg till dem att vända och springa mot dig så snabbt som möjligt när du klappar i händerna. En del av ungarna kommer att vända medsols, andra motsols. Det är ditt naturliga skruvhåll).
Det här tror jag är mer avgörande för vilket håll vi ska spela ifrån än högerhänt/vänsterhänt. Mitt naturliga skruvhåll är rotation motsols - alltså är jag en naturlig högerspelare.

Däremot hade jag som golfspelare innerligt önskat mig en mindre dominant högerhand.
Skriv svar